Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αιτωλοακαρνανία: Οι Δήμαρχοι και ο «Κλεισθένης»


Υπό άλλες συνθήκες οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες της χώρας θα ήταν πιο χαλαροί… αυτό το καλοκαίρι, καθώς ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την διεξαγωγή των αυτοδιοικητικών εκλογών τον Οκτώβριο του 2019. Η ψήφιση όμως της νέας μεταρρύθμισης στην αυτοδιοίκηση «Κλεισθένης Ι» -έστω και με οριακή πλειοψηφία- φέρνει τα πάνω κάτω στους ΟΤΑ, καθώς εκτός της απλής αναλογικής και άλλων αλλαγών που έχουν προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων, οι εκλογές θα διεξαχθούν τελικά τον ερχόμενο Μάιο μαζί με τις Ευρωεκλογές, δημιουργώντας σαφώς, κλίμα πρόωρης εκλογικής ετοιμότητας στους αυτοδιοικητικούς.

Οι αιρετοί του νομού μιλούν για πρώτη φορά για τη νέα διοικητική μεταρρύθμιση και ξεδιπλώνουν τις σκέψεις τους στη «Σ»

Η «Σ» ζήτησε και πήρε για πρώτη φορά την άποψη όλων τον Δημάρχων της Αιτωλοακαρνανίας για το μείζον θέμα της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης «Κλεισθένης Ι» οι οποίοι ανοίγουν τα χαρτιά τους, ξεδιπλώνοντας τις σκέψεις τους για το αύριο της αυτοδιοίκησης. Η πλειοψηφία των Δημάρχων βέβαια στέκεται ξεκάθαρα απέναντι στον Κλεισθένη καταθέτοντας μία σειρά από ενστάσεις, θεωρώντας ότι η αυτοδιοίκηση θα οδηγηθεί στο κενό… Όπως σε κάθε θέμα βέβαια έτσι και σε αυτό υπάρχει και η αντίθετη άποψη.
  • Γιώργος Παπαναστασίου (Δήμαρχος Αγρινίου): Συνονθύλευμα δόλιων εκλογικών επινοήσεων
«Η Κυβέρνηση αγνοώντας επιδεικτικά την συντριπτική πλειοψηφία της Αυτοδιοίκησης προχώρησε στην ψήφιση του Κλεισθένη υποθηκεύοντας το μέλλον των τοπικών κοινωνιών και της Πατρίδας μας γενικότερα.
Όπως έχω ήδη υποστηρίξει στα αρμόδια όργανα πρόκειται για ένα συνονθύλευμα δόλιων εκλογικών επινοήσεων, που αλλάζουν ανάλογα με τον κομματικό υπολογισμό των κυβερνώντων. Είναι σαφές ότι πρόκειται για ευθεία καταστρατήγηση κάθε έννοιας  της Δημοκρατίας.
Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε μάλιστα για ένα ολικό πισωγύρισμα, αν εκτιμήσουμε ψύχραιμα και συνυπολογίσουμε αντικειμενικά τις δυσλειτουργίες που θα προκληθούν στις δομές των ΟΤΑ όσον αφορά την διοίκηση τους. Όπως π.χ. την υπονόμευση  της καθημερινότητας των πολιτών. Την δραματική διόγκωση της γραφειοκρατίας, την προσβολή της συνταγματικά κατοχυρωμένης αυτοτέλειας και ανεξαρτησίας της αυτοδιοίκησης.
Με άλλα λόγια, συνυπολογίζοντας μάλιστα τη δύσκολη συγκυρία που βρίσκεται η χώρα μας, χάθηκε μια μοναδική ευκαιρία για την υλοποίηση μιας μακρόπνοης και ουσιαστικής μεταρρύθμισης και μάλιστα μέσα από διαδικασίες συνθέσεων και συναινέσεων.
Μπροστά σε αυτή την νέα ζοφερή πραγματικότητα που μας οδήγησε η μεθοδευμένη, χωρίς την συναίνεση μας, ψήφιση του Κλεισθένη,  δεν πρόκειται να μείνουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Ήδη, σε πρώτη φάση, έχουν εντοπιστεί μια σειρά άρθρων, τα οποία εμφανίζουν Συνταγματικά προβλήματα. Σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση της ΚΕΔΕ, που εκφράζει το σύνολο σχεδόν της Αυτοδιοίκησης, προχωράμε στην ενδελεχή μελέτη των επίμαχων άρθρων με την συνδρομή ομάδας εμπειρογνωμόνων και εξειδικευμένων νομικών.
Στόχος μας, μέσα από αυτή την διαδικασία, είναι η προσφυγή μας στα αρμόδια Εθνικά και Ευρωπαϊκάόργανα και δικαστήρια  προκειμένου να διεκδικήσουμε την αλλαγή επίμαχων άρθρων του νομοσχεδίου Κλεισθένης.
Άρθρα τα οποία, πέραν των ζητημάτων αντισυνταγματικότητας, παραβιάζουν και βασικές αρχές του Ευρωπαϊκού χάρτη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ υπολείπονται πολύ από το να εξυπηρετούν βασικούς στόχους στο πλαίσιο της Βιώσιμης Ανάπτυξης».
  • Νίκος Καραπάνος (Δήμαρχος Μεσολογγίου): Θα δημιουργηθούν στρεβλώσεις και παραδοξότητες
«Αρχικά θα ήθελα να γνωστοποιήσω ότι το Δημοτικό Συμβούλιο Ιερής Πόλης Μεσολογγίου είχε λάβει αρνητική απόφαση για τον «Κλεισθένη».
Μέσα σε μια 20ετία, η χώρα μετρά τρεις διοικητικές διαιρέσεις ή μεταρρυθμίσεις σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης κάθε βαθμού. Κάθε νέα μεταρρύθμιση γίνεται στο όνομα βελτίωσης της προηγούμενης. Αυτές οι αλλαγές, δίνουν την εντύπωση μιας σοβαρής «αρρυθμίας» στον τρόπο διοίκησης και λειτουργίας των Ο.Τ.Α. Επιπλέον δε, οι ίδιοι οι πολίτες κάνουν λόγο για «μικροπολιτικά εκλογικά μαγειρέματα», που το βασικό συστατικό τους αφορά τη διαμόρφωση των κομματικών συσχετισμών.
Θεωρώ πως ο «Κλεισθένης» δεν εξάντλησε το διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες. Άφησε σοβαρά κενά και ελλείψεις που προκαλούν επιφυλάξεις ως προς τις τελικές επιδιώξεις του.
Ταυτόχρονα, δίνεται επίσης η εντύπωση πως η μεταρρύθμιση κινείται μακριά από το ρεαλισμό που απαιτεί η διοίκηση ενός Δήμου, δημιουργώντας στρεβλώσεις και παραδοξότητες που είναι προφανές ότι θα προκαλέσουν συγχύσεις στους πολίτες.
Για παράδειγμα, οι δημότες επιλέγουν κάθε συνδυασμό λαμβάνοντας υπόψη το πρόγραμμα το οποίο καταθέτει. Οι μαθηματικές «ακολουθίες» που περιλαμβάνει ο «Κλεισθένης» πολύ φοβάμαι πως δεν θα επιτρέψουν την εφαρμογή του.
Σε κάθε περίπτωση, γνωρίζουμε καλά πως οι καιροί τους οποίους διανύουμε είναι κάτι περισσότερο από δύσκολοι. Κάθε δήμαρχος έρχεται αντιμέτωπος με καθημερινές προκλήσεις τις οποίες επιβάλλεται ν’ αντιμετωπίσει γρήγορα και αποτελεσματικά. Κάθε λοιπόν διοικητική αλλαγή θα πρέπει να εφαρμόζεται με μεγαλύτερη προσοχή καθώς  υπάρχει ορατός κίνδυνος να προκαλέσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιδιώκει να λύσει».
  • Απόστολος Κοιμήσης (Δήμαρχος Αμφιλοχίας): Εισάγει την ακυβερνησία στους Δήμους και τις Περιφέρειες
«Ο νόμος που πρόσφατα ψήφισε η κυβέρνηση για τους δήμους και τις περιφέρειες, βρίσκει καθολικά αντίθετους όλους τους αυτοδιοικητικούς, πλην ελαχίστων.
Οι λόγοι προφανείς:
-Δεν αντιμετωπίζει κανένα από τα ζωτικά προβλήματα του θεσμού, όπως αρμοδιότητες, αναπτυξιακά θέματα, οικονομικά, γραφειοκρατία, καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη, προσωπικό, κλπ.
-Περιορίζεται μόνο σε εκλογικές αλλαγές, εισάγοντας διάφορα συστήματα, κατά περίπτωση, που αλλοιώνουν την επιλογή του ψηφοφόρου. Υπάρχουν π.χ. περιπτώσεις όπου όσοι λάβουν το 55% των ψήφων, χάνουν από όσους λάβουν μόνο το 45%. Δηλαδή η μειοψηφία κερδίζει συνδυασμούς που έλαβαν ακόμη και 5% περισσότερες ψήφους, από την απόλυτη πλειοψηφία!!!
-Αυξάνει τη γραφειοκρατία, περιπλέκει ακόμη περισσότερο τις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων και υπονομεύει ευθέως την υλοποίηση των προγραμμάτων που ο λαός εγκρίνει με την ψήφο του. Εισάγει την ακυβερνησία στους Δήμους και τις Περιφέρειες.
-Θεσμοποιεί την αδιαφάνεια και τη συναλλαγή στην άσκηση της τοπικής δημόσιας εξουσίας, παρέχοντας σε πρόσωπα και σε ισχνές μειοψηφίες (όχι κατ’ ανάγκη πολιτικές), δυνατότητες ωμού εκβιασμού.
-Για την επίτευξη λήψης αποφάσεων, αποδομεί λειτουργίες συλλογικών οργάνων (π.χ. οικονομική επιτροπή) και ισχυροποιεί μονοπρόσωπα όργανα, προκαλώντας τεράστια δημοσιονομικά και λειτουργικά προβλήματα στο θεσμό αλλά και δημόσιους λειτουργούς
-Πλήττει δηλαδή ευθέως τους Δήμους και τις Περιφέρειες  που κράτησαν την κοινωνική συνοχή στην περίοδο της κρίσης προσφέροντας χείρα βοηθείας στους δοκιμαζόμενους πολίτες.
-Αυτό το απαράδεκτο νομοθέτημα, που παραβιάζει ευθέως και θεμελιώδεις συνταγματικές διατάξεις, δεν πρέπει να εφαρμοστεί γιατί διαλύοντας την Τ.Α. θα αποδιαρθρώσει τελικά και τη χώρα.
-Όλοι έχουμε καθήκον και υποχρέωση, αιρετοί και πολίτες να αντιδράσουμε ώστε να μην  υπερισχύσουν οι μικροκομματικές σκοπιμότητες σε βάρος των αναγκών της χώρας και του λαού».
  • Παναγιώτης Λουκόπουλος (Δήμαρχος Ναυπακτίας): Θετικό στοιχείο η εκπροσώπηση με την απλή αναλογική
«Ο Κλεισθένης είναι ένα νομοσχέδιο που θα κριθεί μετά από κάποιο χρονικό διάστημα. Είναι θετικό στοιχείο η εκπροσώπηση με την απλή αναλογική. Δεν γίνεται λ.χ. με 600 ψήφους να μένεις εκτός και με πολύ λιγότερους να είσαι δημοτικός σύμβουλος. Θετικός είναι επίσης ο διαχωρισμός των δήμων σε ορεινούς, ημιορεινούς και νησιωτικούς. Έχουν διαφορετικά προβλήματα και ο Κλεισθένης προβλέπει ειδική πριμοδότηση, που θα συνοδεύεται με την ανάλογη οικονομική υποστήριξη. Με ανησυχεί μόνο η κυβερνησιμότητα, αν δηλαδή θα διατηρηθούν οι ισορροπίες και αν θα τηρούνται οι συμφωνίες, αν θα ψηφίζεται ο προϋπολογισμός κλπ. Στο κομμάτι αυτό είναι θετικό ότι ο προϋπολογισμός θα ψηφίζεται κατά άρθρο. Θα τα δούμε όλα στην πορεία».
  • Σπύρος Κωνσταντάρας (Δήμαρχος Θέρμου): Ναι μεν αλλά…
«Η ψήφιση του «Κλεισθένης Ι» από την κυβερνητική πλειοψηφία αλλάζει το τοπίο στην τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου και δευτέρου βαθμού. Όπως ήδη έχω τονίσει είμαι κάθετα αντίθετος στην απλή αναλογική υπό την έννοια, ότι στερεί την δυνατότητα στην πλειοψηφία να κυβερνήσει απρόσκοπτα το δήμο ή την περιφέρεια. Έχω εκφράσει την άποψη και δημόσια, ότι θα μπορούσε να υπάρξει ένα αναλογικότερο σύστημα εκλογής των δημοτικών και περιφερειακών αρχών με καθιέρωση  πλαφόν εισόδου των δημοτικών συνδυασμών 5% ή 6%, ώστε να αποφεύγεται ο πολιτικός κατακερματισμός. Επίσης, είναι αδιανόητο να διορίζονται αντιδήμαρχοι από μειοψηφούσες παρατάξεις, την στιγμή κατά την οποία ηττήθηκαν ως πρόσωπα που εξέφρασαν συγκεκριμένο προγραμματικό λόγο,  ενώ ενισχύεται ο φόβος της πολιτικής συναλλαγής  μεταξύ πρώτου και δευτέρου γύρου των δημοτικών εκλογών.
Θα πρέπει να τονίσω όμως ότι υπάρχουν και θετικά σημεία στο νομοσχέδιο, όπως α) Η άρση του ασυμβιβάστου της ιδιότητας του δημάρχου και του δικηγόρου, το οποίο αποτελούσε  ζητούμενο από όλους τους δικηγόρους- δημάρχους. β) Ο διαχωρισμός των δήμων ανάλογα με την ορεινότατα εν συνδυασμώ με την θέσπιση  παρακράτησης 5% από του ΚΑΠ και διανομή του ποσού των 20.000.000 ευρώ σε αυτούς τους δήμους, που ήδη ατύπως εφαρμόστηκε τα δυο προηγούμενα χρόνια και ο δήμος Θέρμου έλαβε από 243.000 ευρώ κατ’ έτος. γ)Με παρέμβαση μου κατά τη διαβούλευση  του «Κλεισθένης Ι» απαλείφθηκε από το Νομοσχέδιο η αναφορά «…σε δήμους  που δεν προέρχονται από συνένωση …» (άρθρο 68) του σχεδίου νόμου, με αποτέλεσμα να ψηφιστεί από τη Βουλή τροποποιημένη διάταξη χωρίς την αναφορά αυτή, με αποτέλεσμα ο δήμος Θέρμου, ως  προερχόμενος από μη συνένωση, να απολαμβάνει πλέον τα προνόμια με βάση  πληθυσμιακά κριτήρια όπως όλοι οι καλλικρατικοί δήμοι. ( αριθμός αντιδημάρχων, ειδικών συνεργατών κ.λ.π.). δ) Η απλούστευση επίσης διαδικασιών πληρωμής ενταλμάτων χωρίς  των ασφυκτικό έλεγχο του Επιτρόπου δίνει την δυνατότητα στις δημοτικές αρχές για περισσότερη ευελιξία και ταχύτητα στις πληρωμές μικρών έργων. ε) Τέλος, ούτε με το νομοσχέδιο αυτό επιλύεται το θέμα της απόκτησης επάρκειας διοικητικών και τεχνικών υπηρεσιών σε μικρούς δήμους και η ατέλεια αυτή συνεχίζεται από το 2010 με συνέπεια οι μικροί δήμοι να μην έχουν αυτοτελή τεχνική ή οικονομική υπηρεσία και να υποστηρίζονται  από τους εγγύτερους δήμους.
Εκφράζω την ελπίδα ότι με τον «Κλεισθενη ΙΙ» θα ανοίξει το νέο χωροταξικό που θα έχει ως συνέπεια την διεύρυνση του δήμου Θέρμου με όμορες τοπικές κοινότητες που αποφάσισαν  μέσα από τα τοπικά συμβούλια ή τις γενικές συνελεύσεις κατά το παρελθόν να προσαρτηθούν στην διοικητική του δικαιοδοσία».
  • Ερωτόκριτος Γαλούνης (Δήμαρχος Ξηρομέρου): Πρόκειται για θεσμοθέτηση των εκβιασμών, της συναλλαγής και της αδιαφάνειας
«Πιστεύω ότι ο συγκεκριμένος νόμος δεν συνιστά μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της τοπικής αυτοδιοίκησης, ούτε εμβαθύνει τη δημοκρατία, ούτε ενισχύει τη συμμετοχή, ούτε βελτιώνει την οικονομική και αναπτυξιακή λειτουργία των δήμων. Οι ελάχιστες θεσμικές παρεμβάσεις βελτιωτικού χαρακτήρα, δε συνιστούν μεταρρύθμιση.
Ο συγκεκριμένος νόμος θεσμοθετεί τις «συγκλίσεις», τον «διάλογο» και τις «συνεργασίες» μετά τις εκλογές, ερήμην των πολιτών, οι οποίοι δεν θα έχουν ούτε γνώση των όποιων μετεκλογικών διεργασιών ούτε την δυνατότητα να αντιδράσουν. Συνεπώς πρόκειται για θεσμοθέτηση των εκβιασμών, της συναλλαγής και της αδιαφάνειας, με αντιπαροχές στα αξιώματα αντιδημάρχων κλπ.»
Η γνώµη του Δηµάρχου Ακτίου – Βόνιτσας Γιώργου Αποστολάκη δεν φιλοξενείται στο ρεπορτάζ, λόγω ανειληµµένων υποχρεώσεων του Δηµάρχου.
Νίκος Αγγελόπουλος

Σχόλια